Zo moeten we privacy bij ziekte interpreteren

Geplaatst op: 12 februari, 2019 (Verzuim)

In de beleidsregels ‘De zieke werknemer’ beschrijft de Autoriteit Persoonsgegevens welke gegevens de werkgever mogen vragen en verwerken bij een ziekmelding of re-integratieproces. Op Arboportaal verscheen een toelichting hierop. Worden de zaken rond privacy en verzuim nu duidelijker?

Zodra een werknemer ziek wordt, begint het uitwisselen van gegevens.

Daarbij zijn de zieke werknemer zelf, de werkgever, de arbodienst of bedrijfsarts, het re-integratiebedrijf, het UWV en de verzuimverzekeraar betrokken. De zieke werknemer heeft recht op privacy, terwijl werkgevers de zieke zo snel mogelijk weer aan het werk willen krijgen.

De werkgever heeft hiervoor informatie nodig van de werknemer. Bijvoorbeeld om te beoordelen of ze loon moeten doorbetalen. Maar zoals gezegd heeft de zieke werknemer recht op privacy. En daarom mag de werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte van zijn werknemers. Alleen de arbodienst of bedrijfsarts mag deze medische gegevens verwerken.

Privacy en gegevens verwerken bij ziekmelding

In de beleidsregels “De zieke werknemer” beschrijft de Autoriteit Persoonsgegevens welke gegevens de werkgever mogen vragen en verwerken bij een ziekmelding of re-integratieproces. Maar in de praktijk is er nog veel onduidelijk over wat wel en niet mag. Gelukkig staat er op Arboportaal nu een toelichting in de vorm van een gezamenlijke uitleg beleidsregels “De zieke werknemer”. Deze toelichting heeft betrekking op de periode van de ziekmelding tot het eerste advies van de bedrijfsarts. Maar wat staat daar zoal in?

De werkgever mag de werknemer niet vragen naar een diagnose of behandeling door een arts en ook niet naar de functionele mogelijkheden en beperkingen van de
werknemer. Vragen als: ‘hoeveel kun je nog tillen?’; ‘kun je op je knieën zitten?’; ‘hoe lang kun je geconcentreerd werken?’; ‘is hectiek op de afdeling een probleem?’; ‘kun je in een groep werken?’ zijn dus uit den boze. De werkgever mag bij de ziekmelding wel vragen naar de vermoedelijke duur van het verzuim.

Privacy en terugkeer naar werk

De werkgever en de werknemer overleggen over de manier waarop de terugkeer naar werk plaats kan vinden. Daarbij kan de werknemer zelf aangeven of hij bepaalde (deel)taken, (deel)functies of werkzaamheden nog wel kan verrichten. Goed werknemerschap brengt immers ook met zich mee dat een werknemer zelf medeverantwoordelijkheid draagt voor zijn herstel en terugkeer.

De werkgever mag echter geen druk uitoefenen en hier ook niet naar vragen. Zo nodig kan hij aan de bedrijfsarts vragen welke (deel)taken, (deel)functies of werkzaamheden de werknemer nog wel kan verrichten.

Privacy en werkafspraken

De gemaakte werkafspraken tussen werkgever en werknemer mogen wel worden vastgelegd, in de zin van uit te voeren taken of werkzaamheden. Als er op initiatief van de werknemer eventueel gesproken is over functionele mogelijkheden en beperkingen of over een diagnose of behandeling, dan registreert de werkgever die gegevens niet.

Bron: Arbo online.

Meer weten over verzuim of ondersteuning nodig? Neem contact op met Naoberloket Noordenveld: info@naoberloket-noordenveld.nl

Vaker vertrouwenspersoon aangesteld na #Metoo

Geplaatst op: 12 februari, 2019 (Geen categorie)

Organisaties stellen vaker een vertrouwenspersoon aan door de #Metoo-beweging. Dit concludeert de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Bijna de helft van de vertrouwenspersonen zegt vaker gesprekken te voeren over seksueel overschrijdend gedrag. Dat inderdaad sprake was van seksueel overschrijdend gedrag, werd echter even vaak geconcludeerd als in voorgaande jaren.

Uit een peiling onder de 1.200 leden van de LVV in november vorig jaar blijkt dat er sinds de #Metoo-beweging meer vacatures verschijnen voor een vertrouwenspersoon. Volgens de LVV zal het niet lang meer duren voordat de uitbreiding van het aantal vertrouwenspersonen ook tot meer meldingen van ongewenst gedrag bij vertrouwenspersonen leidt. Een nieuw aangenomen vertrouwenspersoon moet vaak nog een gerichte opleiding volgen en het duurt even voordat hij in de organisatie is ingeburgerd.

LVV: Vertrouwenspersonen moeten wettelijke bescherming krijgen

Onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) liet vorig jaar zien dat grofweg de helft van de organisaties in Nederland een vertrouwenspersoon heeft aangesteld. Van de organisaties met 100 of meer medewerkers heeft 92% een interne of externe vertrouwenspersoon in dienst. Bij organisaties met 50 tot 99 werknemers is dit 87%. Bij organisaties met 10 tot 49 en minder dan 10 werknemers is dit respectievelijk 69% en 28%. De LVV vindt dat het voor organisaties met minimaal 50 werknemers wettelijk verplicht zou moeten zijn om een vertrouwenspersoon in dienst te hebben. Ook zouden vertrouwenspersonen wettelijke bescherming tegen benadeling moeten krijgen, net als leden van een ondernemingsraad of een personeelsvertegenwoordiging.

Vertrouwenspersoon kan de-escalerend werken

Het is volgens de LVV nog altijd lastig om seksueel overschrijdend gedrag bespreekbaar te maken. Je hierover uitspreken is een risico. Toch bleek onlangs uit cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek dat één op de vijf werknemers intimidatie van externen ondervindt. Bij werknemers in de zorg of welzijn was dit maar liefst 52%. Uit het onderzoek van SZW van vorig jaar kwam naar voren dat de vertrouwenspersoon de-escalerend kan werken. Hoe eerder de vertrouwenspersoon bij ongewenst gedrag wordt betrokken, hoe eerder de betreffende werknemers een oplossing kunnen vinden. Volgens het onderzoek van SZW is de bekendheid van de vertrouwenspersoon binnen organisaties nog een punt van aandacht.

Bron: ArboRendement

Lage autonomie en hoge werkdruk oorzaak burn-out

Geplaatst op: 05 februari, 2019 (Geen categorie)

Werknemers ervaren steeds minder autonomie op het werk. Tegelijkertijd zeggen steeds meer werknemers dat zij hoge taakeisen ondervinden. Dit leidt tot een stijging van burn-outklachten. Dat blijkt uit cijfers uit de Arbobalans 2018 van TNO.

De Arbobalans van TNO verschijnt eens in de twee jaar. Volgens de cijfers in de Arbobalans 2018 is het percentage werknemers dat een lage autonomie ervaart gestegen van 18% in 2007 naar 45% in 2017. Het percentage werknemers dat hogere taakeisen rapporteert, is gestegen van 15% in 2007 naar 40% in 2017. Zij melden dat zij steeds vaker snel moeten werken of heel veel werk moeten doen. Deze hoge taakeisen leiden tot een hoge werkdruk, wat het risico op werkstress verhoogt.

Fysieke belasting nagenoeg gelijk, psychosociale belasting gestegen

Het totale ziekteverzuim was volgens TNO met 4% in 2017 nagenoeg gelijk aan dat in 2007: 4,2%. Ook was de fysieke arbeidsbelasting in 2017 (7,1%) nagenoeg gelijk aan die in 2007 (7,3%). De psychosociale arbeidsbelasting is echter gestegen van 35% in 2007 naar 40% in 2017. Dit is terug te zien in het percentage werknemers dat burn-outklachten heeft. In 2007 was dit nog 11%. In 2017 is dit gestegen naar 16%. Een kwart van het ziekteverzuim in 2017 werd veroorzaakt door psychische klachten, overspannenheid of burn-out. Werknemers in de horeca hebben het vaakst burn-outklachten, gevolgd door werknemers in het onderwijs en werknemers in de gezondheidszorg.

Stress op het werk belangrijke veroorzaker beroepsziekte

Uit de Arbobalans 2018 blijkt dat ruim 3% van de werknemers in 2016 een beroepsziekte heeft opgelopen. Van deze werknemers had 1,6% een beroepsziekte aan het bewegingsapparaat. Daarnaast had 1,6% (ook) een psychische beroepsziekte. Werknemers met een psychische beroepsziekte verzuimen gemiddeld 49 dagen meer per jaar dan werknemers die geen beroepsziekte hebben. Inspectie SZW hecht groot belang aan de preventie van psychosociale arbeidsbelasting en heeft hier volgens haar Jaarplan 2019 (pdf) een themaprogramma voor opgezet. Om het toezicht op gezond, veilig en eerlijk werk in 2019 te versterken, trekt de Inspectie extra werknemers aan.

Mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid in 4 stappen.

Geplaatst op: 11 december, 2018 (nieuws)

Het stimuleringstraject “aandacht voor mantelzorg, daar wordt je als werkgever beter van” bestaat uit 4 bijeenkomsten van 1,5 uur. Eén bijeenkomst per maand in de periode maart tot juli 2019. Tijdens deze bijeenkomsten wordt actief toegewerkt naar een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleidsplan aan het eind van de vierde bijeenkomst. Meer weten?

Pilot stimuleringstraject ‘Aandacht voor mantelzorg in Drenthe’: aandacht voor mantelzorg levert u als werkgever veel op!

Geplaatst op: 11 december, 2018 (nieuws)

Mantelzorgers zijn mensen die langdurig en onbetaald zorgen voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende persoon uit hun omgeving. Terugtrekkende overheid in combinatie met toenemende vergrijzing heeft ervoor gezorgd dat het aantal mantelzorgers de afgelopen jaren sterk is gestegen. Op dit moment is 18% van de werkenden mantelzorger (1 op 5) en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren verder gaat stijgen naar 25%. Mantelzorgers hebben in feite twee banen: een betaalde en een onbetaalde baan. Dit brengt risico’s van overbelasting met zich mee en kan leiden tot ziekteverzuim. Ziekteverzuim kost een werkgever ca. € 300,- per dag per medewerker. Wanneer er tijdig adequate maatregelen worden genomen voor de mantelzorgers die u in dienst heeft kunt u op deze kosten besparen. Maar het levert meer op dan alleen kostenbesparing: het draagt tevens bij aan de duurzame inzetbaarheid op van uw medewerkers. In het stimuleringstraject ‘Aandacht voor mantelzorg in Drenthe’ staan zowel de kennis als de daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen die u als werknemer kunt nemen centraal. Wat levert aandacht voor mantelzorg op voor uw organisatie?

-Meer vitaliteit en gezondheid -Meer medewerker tevredenheid -Meer werkplezier -Goed werkgeverschap, positief imago
-Minder ziekteverzuim -Minder verloop, minder uitval -Minder vervangingskosten -Behoud van kennis en ervaring – Duurzame inzetbaarheid

Voor wie is deze pilot bedoeld? Voor deze pilot benaderen we werkgevers van organisaties met maximaal 50 werknemers. Meer hoeft geen bezwaar te zijn. Ervaring heeft ons namelijk geleerd dat deze werkgevers het meest behoefte hebben aan extra informatie over onderwerpen die samenhangen met de duurzame inzetbaarheid van hun personeel. Doelen van de pilot Inzicht in hoe aandacht voor mantelzorg een lager ziekteverzuim oplevert.

1. Inzicht in hoe aandacht voor mantelzorg duurzame inzetbaarheid oplevert.

2. Weten welke maatregelen genomen kunnen worden om ziekteverzuim te verlagen en duurzame inzetbaarheid te verhogen.

3. Maatregelen uitvoeren die leiden tot een lager ziekteverzuim en verhoging van de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers binnen de eigen organisatie.

4. Resultaten van maatregelen evalueren en borgen.

Kosten Meedoen aan de pilot is gratis. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Drentse partners die deelnemen aan het project In For Care, een Europees gesubsidieerde samenwerkingsproject onder het Interreg Noordzeeregio programma. Zie ook www.northsearegion.eu/inforcare

Aanpak Individueel maatwerk is het uitgangspunt van deze pilot. Elke werkgever en elke organisatie is immers verschillend. In kleine groepen van maximaal 7 werkgevers worden individuele vraagstukken behandeld en worden oplossingen besproken. De geboden oplossingen worden uitgevoerd in de praktijk om vervolgens de resultaten daarvan te evalueren.

Om daadwerkelijke resultaten te boeken is enige spreiding in tijd noodzakelijk, maar we doen dit met een minimale tijdsinvestering: Stap 1: Vragenlijst invullen om vertrekpunt te bepalen (januari en februari 2019). Stap 2: Vier bijeenkomsten van 1,5 uur per groep van max. 7 deelnemers (maart t/m juni 2019). Stap 3: Vragenlijst invullen om opbrengst te meten (juli 2019).

Wat gebeurt er na deze pilot? Met behulp van de resultaten die uit deze pilot naar voren komen wordt er verder invulling gegeven aan het stimuleringstraject ‘Aandacht voor mantelzorg in Drenthe’. Dit zal leiden tot onder meer een website met nuttige informatie die als centrale helpdesk kan functioneren voor werkgevers.

Meer informatie of aanmelden om mee te doen? NaoberLoket Noordenveld: info@naoberloket-noordenveld.nl of bel 0623366630, Harm van Dijk, projectleider Werk en Mantelzorg Noordenveld.

Het wordt makkelijker om iemand te ontslaan

Geplaatst op: 05 november, 2018 (Jurisprudentie)

De ministerraad heeft afgelopen week besloten dat het Kabinet maatregelen neemt om werknemers makkelijker te kunnen ontslaan. De ministerraad vindt dat te veel mensen met een kort tijdelijk contract werken. Dat heeft tot gevolg dat zij onzeker zijn over hun financiën en bijvoorbeeld ook geen pensioen opbouwen. De plannen moeten meer mensen aan vast werk helpen, omdat dat aantrekkelijker wordt gemaakt voor werkgevers. Werknemers in vaste dienst ontslaan, wordt makkelijker en mensen met een flexcontract laten werken wordt duurder voor werkgevers. Meer weten?

Transitievergoeding na minder werken door ziekte

Geplaatst op: 08 oktober, 2018 (Jurisprudentie)

Bij het einde van een arbeidsovereenkomst hebben werknemers recht op een transitievergoeding. Dat is een ontslagvergoeding gebaseerd op het aantal dienstjaren. Maar deze vergoeding geldt wettelijk alleen als de werknemer volledig stopt bij die werkgever. En dus niet als een werknemer minder uren gaat werken. Of toch wel? Meer weten?

Nieuwe Arbowet: geen prioriteit, kennis en tijd

Geplaatst op: 08 oktober, 2018 (Arbo)

In juni 2018 was een meerderheid van de bedrijven in Nederland nog altijd niet goed op de hoogte van de wijzigingen van de nieuwe Arbowet. De nieuwe Arbowet werd op 1 juli 2017 van kracht, in juli 2018 moesten bedrijven de verplichtingen hebben doorgevoerd. Maar het ontbreekt bedrijven aan prioriteit, kennis en tijd. Meer weten?

Ongewenst gedrag, dit moet de preventiemedewerker doen

Geplaatst op: 04 september, 2018 (Arbo)

Medewerkers in alle bedrijfstakken kunnen tijdens hun werk te maken krijgen met ongewenst gedrag. Dat kan ongewenst gedrag zijn van collega’s of van klanten en cliënten. Afspraken maken op de werkvloer over gewenste en ongewenste omgangsvormen is dan ook een goed idee.

Meer weten?

Re-integratieverplichting is geen eenrichtingsverkeer

Geplaatst op: 31 juli, 2018 (Jurisprudentie)

Ziekte, verzuim, herstel, re-integratie, zo gaat het in de werkende wereld doorgaans. Werkgever en werknemer werken samen aan de re-integratie. Meestal, tenminste. Maar wat als een werknemer keer op keer tekortschiet in zijn re-integratieverplichting? Meer weten?

NaoberLoket Noordenveld is een initiatief van:
Ondernemerscontact Noordenveld
Oosteinde 7A
9301 ZP Roden
www.ocn-noordenveld.nl
Tel: 06 - 15 62 36 33

© 2019 NaoberLoket Noordenveld

Disclaimer
Alle door NaoberLoket Noordenveld ter beschikking gestelde bestanden zijn gratis te gebruiken. Gebruik van de bestanden is geheel voor eigen risico en verantwoordelijkheid. Regelmatig worden er nieuwe handige downloads toegevoegd.